Toerisme Vlaanderen en Toerisme Oostende lanceren op vrijdag 15 mei een opvallende TikTok-campagne rond de Vlaamse Meester James Ensor. Het idee is om kinderen warm te maken voor de kunst van Ensor, via een kanaal dat deel uitmaakt van hun leefwereld en identiteit. Opdat die kinderen op hun beurt hun ouders warm maken voor de werken van de Oostendse kunstenaar. Maskers. Dat is zonder twijfel het bekendste thema uit de werken van James Ensor.
Een thema dat ongetwijfeld ook bij jonge kunstliefhebbers in de smaak zal vallen. Daarom worden jongeren via #MyEnsor op TikTok uitgedaagd om een eigen masker te creëren en daarna het ware gelaat te tonen dat erachter schuilt. Influencers uit binnen- en buitenland geven andere TikTokkers het goede voorbeeld. Dat doen zij op de aanstekelijke muziek van Glints, een opkomende Vlaamse artiest, die speciaal voor dit kunstproject een nummer heeft geschreven: https://www.youtube.com/watch?v=m-zXMdR-k9Q. “Ook in deze bijzondere tijden willen we ons erfgoed op een relevante manier tot in de huiskamers van een cultuurminnend publiek brengen,” zegt CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. “En TikTok lijkt ons het geschikte kanaal om de figuur Ensor bij een jong publiek te introduceren. Wie weet kunnen die kinderen bij het kiezen van de volgende vakantiebestemming hun ouders overtuigen om een bezoek te brengen aan Oostende, waar Ensor leefde en werkte, en natuurlijk ook aan de rest van Vlaanderen.” Oostende, de heimat van Ensor De drie TikTokkers met de origineelste inzending winnen elk een citytrip voor twee in Oostende. Want Oostende, dat is de heimat van James Ensor. De stad aan zee biedt de kunstliefhebber dan ook een groot aantal bezienswaardigheden rond Ensor. Zoals het James Ensorhuis, de vroegere woning van de schilder die is heringericht als belevingscentrum en binnenkort open gaat voor het publiek. De James Ensorwandeling brengt kunstliefhebbers langs plaatsen met een boeiend verhaal. En ook het museum Mu.ZEE pakt uit met een indrukwekkende collectie werken van de hand van Ensor. "James Ensor is één van de belangrijkste ambassadeurs van onze Stad aan Zee,” zegt Burgemeester Bart Tommelein van Oostende. “We zijn dan ook zeer enthousiast dat Toerisme Vlaanderen de opening van het vernieuwde James Ensorhuis aangrijpt voor zijn eerste internationale campagne op TikTok. In dit vernieuwde James Ensorhuis komt er trouwens een leuk en spannend familieparcours, zodat ook gezinnen alles te weten kunnen komen over de Oostendse meester van de zee." De TikTok campagne #MyEnsor loopt van 15 mei tot 30 juni in België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië. Zie meer informatie in het persbericht in de bijlage of via MyEnsor.com
0 Comments
Leave a Reply. |